Unieke content is goud waard

Unieke Content is goud waard

Vroeger kon een bedrijf zich onderscheiden ten opzichte van zijn concurrenten door een strak uitziende website. Die tijd is voorbij, want ieder bedrijf heeft tegenwoordig een mooi ontworpen website. Er zijn echter nog steeds manieren om met uw website een voorsprong te behalen op uw concurrentie. De belangrijkste en meest eenvoudig bereikbare manier is het publiceren van unieke content.

Wat is unieke content?

Tekst of beeldmateriaal waar alleen u over beschikt.  Bent u bijvoorbeeld een banketbakker gespecialiseerd in taarten op maat, dan is unieke content bijvoorbeeld een foto van een taart die u heeft gebakken.

Als contentspecialist zou deze banketbakker adviseren om van ieder speciaal ontworpen taart een foto met een goede omschrijving te plaatsen op zijn website. Natuurlijk bestaat dan het risico dat een andere banketbakker het design van een taart steelt, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Wat zijn de voordelen van unieke content?

Het publiceren van unieke content op uw website kent twee voordelen:

  • Onderscheidend vermogen;
  • Verhoogde vindbaarheid.

Onderscheidend vermogen

Met unieke content onderscheidt u zich van de concurrentie. Dit kan op twee manieren:

  1. U bent de enige in uw branche die bepaalde type unieke content plaatst;
  2. U plaats vergelijkbare unieke content als uw concurrent, maar u onderscheidt zich door de inhoud van uw content.

1. U bent de enige in uw branche die bepaalde type unieke content plaatst

In het geval van de banketbakker kan dat bijvoorbeeld een interview zijn waarin de bakker gepassioneerd over zijn vak vertelt. Plaats daarnaast een aansprekend portretfoto van de bakker en u heeft unieke content waar uw concurrenten jaloers op zullen zijn. Voor de consument kan het interview net datgene zijn waardoor zijn keuze op deze banketbakker valt.

I-CoPro is gespecialiseerd in het interviewen van professionals (zie bijvoorbeeld ‘Wat is dit voor een wereld?’ interview met Hans Burgmans).

2. U plaats vergelijkbare unieke content als uw concurrent

Zelfs als uw belangrijkste concurrenten hetzelfde doen als u en vergelijkbare unieke content publiceren, dan nog kan u zich door uw unieke content onderscheiden. In het voorbeeld van de banketbakker werkt dit als volgt:

Stel u en concurrent A plaatsen allebei foto’s van speciale taarten. Met het feit dat u foto’s van uw taarten online plaatst, kunt u zich dus niet onderscheiden. Waarin zit dan het onderscheidend vermogen?

Heel simpel: de foto’s zijn anders, want de design van uw taarten zijn anders. Er zullen altijd consumenten zijn, die door uw taartdesigns meer zijn gecharmeerd, dan door de designs van concurrent A. Daarin ligt het onderscheid.

Dit werkt omgekeerd natuurlijk ook, maar omdat u allebei foto’s plaatst, is er ten minste sprake van een gelijk speelveld. Plaatst u echter geen foto’s, of veel minder foto’s, dan heeft u al direct een achterstand ten opzichte van concurrent A.

Bovenstaande is een simpel voorbeeld, maar de principes gelden voor alle mogelijke branches.

Verhoogde vindbaarheid

Unieke content vergroot de vindbaarheid van uw site en daarmee de vindbaarheid voor nieuwe klanten. Dit werkt op twee manieren:

  • Hoger in Google;
  • Link op site van ander.

Hoger in Google

Iedereen weet: Hoe hoger je website in de zoekresultatenlijst van Google belandt, hoe meer bezoekers op jouw website komen. Er bestaan veel manier om hoger in Google te belanden, maar de belangrijkste is eigenlijk heel simpel: zorg dat er op uw webpagina voldoende relevante content staat.

Vandaar het advies van I-CoPro aan de banketbakker om zoveel mogelijk foto’s van taarten te plaatsen op de eigen website en iedere foto te voorzien van een goede omschrijving. Dit is niet alleen prettig voor de potentiële klant die overweegt bij deze banketbakker te kopen, maar het vergroot ook de kans dat de potentiële klant belandt op de website van de banketbakker.

Bij de creatie van unieke content houdt I-CoPro vanzelfsprekend rekening met vindbaarheid in Google.

Lees ook de blog “Hoe beland ik hoger in Google?”.

Link op site van ander

Dat er op een andere site een link staat naar uw website vergroot de vindbaarheid van uw site op twee manieren:

  • Het simpele feit dat bezoekers vanaf de andere site via een link naar uw website kunnen gaan, vergroot de vindbaarheid van uw website.
  • Links van andere sites naar uw website is één van de criteria die Google hanteert om te bepalen hoe hoog uw website in de zoekresultatenlijst komt te staan.

Echter hoe krijgt u anderen zover dat zij vanuit hun eigen website linken naar uw website? Dat begint met unieke content. Een voorbeeld:

Heeft u een commercieel evenement georganiseerd, zorg dan voor een goed verslag van dat evenement op uw eigen website. Noem de sponsoren een paar keer in het verslag. Stuur vervolgens een mail naar alle sponsoren met een link naar het verslag. Goede kans dat één of meer sponsoren vanuit hun eigen website linken naar het verslag op uw website.

Bovenstaande proces heet Link-building. I-CoPro kan u helpen met het creëren van unieke content die voor anderen interessant genoeg is om naar toe te linken.

Conclusie

Met unieke content kunt u een voorsprong verkrijgen op uw concurrenten en unieke content zorgt dat potentiële klanten u kunnen vinden. Daarom is er maar één conclusie mogelijk:

Unieke content is goud waard!


BIJZONDERE CONTENT VOOR UW WEBSITE? WIJ KUNNEN HELPEN

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>