Hoe beland ik hoger in Google?

Hoe kom ik hoger in Google?

Binnen de wereld van het internet is een apart vakgebied ontstaan dat er enkel op is gericht om websites hoger in de zoekresultatenlijst van Google te krijgen. Dit vakgebied heet Search Engine Optimization of SEO. Er zijn professionals die zich nergens anders mee bezig houden, dan met SEO.

Toch hoeft u geen SEO-specialist te zijn om uw website hoger in Google te krijgen. Door het volgen van de volgende 10 SEO-tips zult u merken dat uw website al snel hoger in Google komt te staan:

Tip 1. Zorg voor één link naar uw website vanuit een andere website
Tip 2. Zorg voor voldoende content op een webpagina
Tip 3. Hou de content relevant
Tip 4. Herhaal belangrijke relevante zoektermen
Tip 5. Zorg voor inhoudelijke URL’s en bestandsnamen
Tip 6. Zorg voor goede metadatering
Tip 7. Doe aan linkbuilding
Tip 8. Wees actief op social media
Tip 9. Bekijk de bezoekersaantallen
Tip 10. Begin bij de basis, begin met de content

 


Tip 1. Zorg voor één link naar uw website vanuit een andere website

Heeft u een volledig nieuwe website, dan is deze website nog niet bekend bij Google. Om überhaupt door Google te worden gevonden, is het van belang dat ergens vanuit een bestaande website een link staat naar uw nieuwe website. Een link op uw persoonlijk LinkedIn- of Facebook-pagina is al voldoende.

Tip 2. Zorg voor voldoende content op een webpagina

Google heeft een minimaal aantal woorden nodig om te bepalen waar een tekst over gaat. Zorg daarom voor minimaal 100 woorden per pagina. Streef echter naar 200 woorden of meer. Dit kan door het creëren van nieuwe content of door het combineren van bestaande pagina’s met weinig content tot één nieuwe pagina met veel content.

Tip 3. Hou de content relevant

Een simpel voorbeeld ter verduidelijking: stel u bent fietsenmaker en u bent met uw gezin wezen zeilen op het IJsselmeer. Hierover bent u zo enthousiast, dat u er een mooi verhaal over schrijft en deze samen met een stel foto’s plaatst op de website van uw winkel.
Tot uw vreugde ziet u het aantal bezoekers van uw website stijgen. Voor uw eergevoel leuk, maar wat heeft u zakelijk aan deze extra bezoekers? De extra bezoekers bestaan waarschijnlijk vooral uit zeilenthousiastelingen en niet uit mensen die een fietsenmaker zoeken.

Bent u echter met uw gezin op een fietsvakantie door de Veluwe geweest, dan kan het wel helpen om hierover een artikel op uw website te plaatsen. De extra bezoekers zijn dan waarschijnlijk fietsenthousiastelingen en dus potentiële nieuwe klanten.

Tip 4. Herhaal belangrijke relevante zoektermen

Door bepaalde termen op uw website vaak te herhalen, zult u hoger in de zoekresultaten van Google belanden als er op die termen wordt gezocht. Doe dit echter slim. Als u een fietsenmaker in Utrecht bent, dan heeft het weinig zin om alleen de term ‘fietsenmaker’ vaak te herhalen. Er zijn zoveel fietsenmakers in Nederland, dat de SEO-concurrentie rondom deze term erg hoog is.

Voor SEO is het veel slimmer om beide termen ‘fietsenmaker’ en ‘Utrecht’ vaak te herhalen. Als iemand dan in Google zoekt op ‘fietsenmaker’ en ‘Utrecht’, dan bestaat er een goede kans dat uw website op de eerste pagina belandt van de Google-zoekresultaten.
Google heeft een online tool waarmee u eenvoudig kunt achterhalen hoe vaak op een bepaalde term wordt gezocht en wat de SEO-concurrentie is rondom een bepaalde term. Dit is de Google Adword Keywords Tool.

Vind een combinatie van zoektermen met een hoge zoekfrequentie en een lage SEO-concurrentie en geheid dat u hoog in Google belandt.

Tip 5. Zorg voor inhoudelijke URL’s en bestandsnamen

Om te bepalen waar een pagina over gaat, kijkt Google niet alleen naar de content op een pagina, maar ook naar het webadres (URL) en de bestandsnamen van afbeeldingen. Zorg daarom voor inhoudelijke URL’s en bestandsnamen. Omdat met name bij afbeeldingen weinig mensen de moeite nemen om de bestandsnaam aan te passen, valt hier een quick win te behalen.

Tip 6. Zorg voor goede metadatering

Hoog in de zoekresultatenlijst van Google is aardig, maar wat u werkelijk wilt, is dat men vervolgens doorklikt naar uw website. Wat er in een zoekresultaat staat, is daarbij van belang. Dit moet mensen overhalen om door te klikken. Het mooie is dat u zelf kunt beïnvloeden wat in een zoekresultaat van Google staat. Dit werkt als volgt:

Een zoekresultaat in Google bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Titel;
  • URL;
  • Korte omschrijving.

Om deze onderdelen in te vullen gebruikt Google de volgende elementen van een internetpagina:

  • Het html-element <title>;
  • De URL;
  • Het html-element <meta name=”Description”>.

De betere contentmanagementsystemen (CMS) zorgen automatisch voor een inhoudelijke invulling van deze elementen. Bij sommige CMS-systemen kan u deze elementen zelfs handmatig invullen om een optimaal SEO-resultaat te bereiken. Wat u handmatig invult, overschrijft dan de automatisch ingevulde inhoud.

Tip 7. Doe aan linkbuilding

Één van de belangrijkste criteria die Google hanteert om te bepalen hoe hoog een internetpagina in de zoekresultatenlijst belandt, is het aantal keren dat er vanuit een andere website naar desbetreffende pagina wordt gelinkt. Ervoor zorgen dat anderen naar uw website linken heet linkbuilding. Hoe werkt linkbuilding? Een voorbeeld ter verduidelijking:

Stel de fietsenmaker uit Utrecht is niet op fietsvakantie geweest op de Veluwe, maar in de Himalaya. Een dergelijke bijzondere fietsvakantie is niet alleen interessant voor de fietsenmaker zelf en zijn directe omgeving, maar ook voor derden. Daarom belt de fietsenmaker naar de redactie van het online magazine Fiets.nl en vraag of zij geïnteresseerd zijn in een verslag van zijn fietsvakantie in de Himalaya. Zo ja, dan mag de redactie van Fiets.nl zijn verslag gratis plaatsen op hun website onder de voorwaarde dat zij linken naar de website van de fietsenmaker.

Tip 8. Wees actief op Social Media

Een laagdrempelige manier om aan Linkbuilding te doen, is door het creëren van een Facebook-pagina en/of een LinkedIn-groep van uw bedrijf of organisatie. Het helpt dan wel dat u actief bent op Social Media zodat andere mensen uw Facebook-pagina gaan “liken” of zodat anderen lid worden van uw LinkedIn-groep.

Tip 9. Bekijk de bezoekersaantallen

U heeft flink geïnvesteerd in SEO. Nu wilt u natuurlijk weten of alle tijd, moeite en geld ook daadwerkelijk tot meer bezoekers heeft geleid. Er bestaan verschillende systemen waarmee u bezoekersaantallen kunt meten, maar de bekendste en meest gebruikte is Google Analytics.

Zorg dat u zich aanmeldt bij Google Analytics vóórdat u met SEO begint, want alleen op die manier kunt het verschil zien. Google Analytics is gratis zolang u geen al te complexe analyses wilt doen.

Tip 10. Begin bij de basis

U ziet, er is veel dat u kunt doen voor SEO. Het is echter niet nodig om alles meteen te doen. U bent al een heel eind op weg als u zorgt voor voldoende relevante content. Dit is niet alleen prettig voor SEO, maar ook voor de bezoekers van uw website. Zij krijgen daardoor een beter beeld van wat u te bieden heeft.

Echter voordat u aan de slag gaat met de meer geavanceerde SEO-tips, stel uzelf eerst de volgende vraag: Waarom wilt u met uw website hoog in de zoekresultaten van Google staan? Is het niet voldoende dat uw website een mooi visitekaartje is voor uw bedrijf?

Deze vraag moet u uzelf stellen, omdat SEO niet vanzelf gaat. U zult daar tijd en energie in moeten steken en misschien zelfs geld. Haalt u uw meeste klanten binnen via uw netwerk of omdat mensen langs uw winkel lopen, dan kunt u zich afvragen of de baten wel opwegen tegen de kosten.


UW WEBSITE HOGER IN GOOGLE? WIJ KUNNEN HELPEN

 

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>